cd

Mensen met een uitdaging

De kernteams van Careflex Uitdagende Zorg ondersteunen instellingen door het hele land met de meest complexe zorg. Ze krijgen te maken vaak heel bijzondere, maar ook kwetsbare mensen. Iedere situatie is anders, ieder geval is uniek. Toch hebben al die cliënten, met al die verschillende achtergronden, diagnoses en karakters, iets belangrijks met elkaar gemeen. Het zijn mensen met een uitdaging. En daar willen wij ze bij helpen.

neem contact met ons op

De BBL-opleiding is een sprong in het diepe, maar wel een leuke!

06-01-2023

Leestijd: < 7 min.

Sander Baijens Bertens is in oktober begonnen met onze BBL-opleiding Sociaal Werk niveau 4. Samen met de andere lerende medewerkers van zijn klas behoort hij tot alweer de tweede lichting. We horen Sander uit over zijn ambities om de BBL-opleiding te doen, hoe hij het afgelopen half jaar heeft ervaren én hoe hij kijkt naar de toekomst.

Waarom ben je met de BBL-opleiding begonnen en wat deed je daarvoor?

In het verleden volgde ik de studie Verzorgende IG, maar die heb ik niet afgemaakt. Na een paar jaar in de horeca werken, wilde ik weer een betekenisvolle baan in de zorg. Careflex kwam op mijn pad. Het klonk perfect. Naast het volgen van een studie kon je ook meteen aan de slag bij een goede werkgever. Ik vind het gaaf dat je bij Careflex vanuit je specialisme werkt. Dat we niet alleen brandjes blussen, maar ook projecten doen waarbij we vanuit onze expertise helpen. Organisaties vertrouwen erop dat een Careflexer de situatie aankan. Het leek me mooi om daar deel vanuit te mogen maken. De sollicitatieprocedure was open, speels en relaxt. Ik vond het fijn dat er bij Careflex over alles te praten valt. Voor ik het wist, begon ik diensten te draaien. Een paar maanden later begon ook mijn opleiding.

“Ik groei niet alleen als professional, maar ook als persoon.”

Wat vind je het leukste aan de BBL-opleiding?

Ik vind het tof dat je de ene week bij opleidingscentrum Curio en de andere week op de zorgcampus in Breda bent. De lessen zijn heel leuk, omdat we vanuit zelfkennis en reflectie echt de diepte ingaan. Ik groei daardoor niet alleen als professional, maar ook als persoon. Elke week kijk ik weer uit naar de lessen. Twee docenten van Curio en Careflex praktijkopleider Marie-Louise sluiten bij elke les aan. In het begin is het even zoeken wie je moet hebben, maar nu is het fijn dat je voor elk onderdeel een aanspreekpunt hebt. Ik ben daarnaast heel blij dat de opleiding me goed afgaat.

We spreken bij Careflex niet van studenten, maar lerende medewerkers. Voel je je ook echt een lerende medewerker?

Ik voel me meer een medewerker die, naast zijn werk, bezig is met ontwikkelen. In het begin word je een beetje in het diepe gegooid, maar wel op een gecontroleerde wijze. Bij Careflex moet je daar ook wel tegenkunnen. Ik vond het enorm spannend toen ik om 6 uur ’s ochtends aan de andere kant van Nederland mijn eerste dienst begon. Dat je op zulke momenten altijd je zorgmanager of de planning kan bellen, is superfijn. Ze spreken het vertrouwen in jou als professional uit. Dat je niet op die locatie gezet zou worden als ze denken dat je het niet kan. Ik ben er nu wel fan van om verschillende projecten met elkaar te rouleren. Het is dus niet alsof je elke dienst op een andere locatie staat, maar het is wel heel afwisselend. Het houdt je scherp, je raakt niet vastgeroest.

“Voor mijn gevoel ben ik niet zomaar met een baan bezig, maar echt met mijn carrière.”

Wat leer je het meeste van de diensten die je doet?

De complexe zorg is uitdagend. Je komt soms best heftige casussen tegen waar een open blik voor nodig is. Ik leer vooral flexibel en zelfredzaam te zijn. Je weet niet altijd waar je te maken mee krijgt, maar je mag erin vertrouwen dat het goedkomt. Ik dacht dat ik deze eigenschappen al bezat, maar in de complexe zorg is het toch heel anders. Het zijn mooie punten om aan te werken. Voor mijn gevoel ben ik niet zomaar met een baan bezig, maar echt met mijn carrière.

Is er een moment dat je echt bijblijft?

Een van mijn eerste diensten maakte ik een escalatie mee waarbij een cliënt me in mijn schouder beet. Nadat het was gebeurd, stond ik helemaal strak van de adrenaline. Ik had nog nooit eerder zoiets meegemaakt. Ik kreeg na deze uitdagende situatie zowel de aandacht als feedback die ik nodig had. Het vaste personeel en mijn collega’s van Careflex hebben me heel goed opgevangen. Zelf vond ik het ook belangrijk om te weten of ik goed had gehandeld. Het is fijn dat collega’s je dan eerlijke feedback durven te geven. Achteraf stuurde Careflex ook een kaartje met ‘Dank je wel en sorry voor de bijtwond.’ Zulke dingen bewijzen dat er aan je gedacht wordt en dat je geen nummer bent.

Waarin wil je nog verder ontwikkelen en wat zijn je ambities voor de toekomst?

Het verzorgen van cliënten is me bekend, maar het aansturen en begeleiden is nog nieuw. Het is belangrijk dat je als begeleider je woorden zorgvuldig uitkiest. Ik geloof dat ik hierin nog mooie stappen kan zetten door de theorie die ik leer te koppelen aan de praktijk. Met het volgen van de BBL ben ik echt uit mijn comfortzone gestapt. Na mijn opleiding wil ik mijn expertise uitbouwen en settelen in de rol als zelfredzame professional. Zoals mijn collega’s die al jaren bij Careflex werken. Zij kunnen overal neergezet worden en kennen elke locatie al. Dat lijkt me zo stoer. Ik vind het een mooie gedachte om daarnaartoe te streven.

“Het mooie aan Careflex als leerschool is dat je álles kan leren.”

Welke tip zou je een ander geven die eraan denkt om de BBL-opleiding te doen?

Ik zou zeggen dat je moet openstaan voor groei. Het mooie aan Careflex als leerschool is dat je álles kan leren. Je hebt niet één stageplek of één doelgroep waar je mee werkt. Dus sta open om een cliënt aan bed te verzorgen. Leer om te gaan met agressie zodat je een ander kan begeleiden. Ervaar hoe het is om met de verschillende doelgroepen te werken. Als je dat doet, leer je het vak écht kennen.

Wil je ook iets toevoegen aan de zorg?

Elk jaar start er bij ons een nieuwe BBL-klas. Een combinatie van werken en studeren stoomt je klaar om te werken in de complexe zorg.

Careflex start met een coachtraject voor medewerkers 

We zetten in op de blijvende ontwikkeling van onze medewerker. Daarom startten we vorig jaar met een coachtraject. De eerste groep heeft de vierdaagse training zojuist afgerond. Lees meer over wat ze geleerd hebben en hoe ze hun nieuwe kennis en vaardigheden inzetten op de werkvloer.

Wij zijn authentiek, gastvrij en kundig, maar wat betekent dat eigenlijk?

Authentiek, kundig en gastvrij, daar staan we bij Careflex voor. Kernwaarden zijn er niet alleen om te benoemen, maar om te verweven in je organisatie. Vandaag nemen we je mee in de visie achter onze kernwaarden, hoe we medewerkers hierin meenemen én hoe zij hieraan invulling geven in het werk dat ze doen in de zorg.

Samen groeien door te luisteren

Afgelopen september hebben we ons eerste Effectory vragenlijst gedeeld. We zijn er supertrots op dat wij met elkaar een Word-Class Workplace zijn! We nemen je mee in onze resultaten, waar we mee aan de slag gaan en de toekomstige onderzoeken die op de planning staan.