Terug naar overzicht

Careflex start met een coachtraject voor medewerkers

Blijven ontwikkelen, dat stimuleren we bij onze medewerkers. Daarom startten we vorig jaar met een coachtraject waarop begeleiders konden solliciteren. Trainer Remko Rutten licht toe waarom hiervoor gekozen is: ”Om coach te worden moet je een open houding hebben en aan kunnen sluiten bij wat de ander ervaart en nodig heeft. Dit vereist zelfkennis en goede communicatievaardigheden.” De gekozen medewerkers volgden vier trainingen en mogen zich nu coach noemen. De eerste lichting sloot deze maand namelijk het traject af met een terugkomdag. We blikken samen met de deelnemers terug op het traject.  

Het programma

In vier trainingen leren deelnemers over de volgende thema’s: jezelf als coach, individuele en team coaching en omgaan met weerstand. Vorige week was de terugkomdag, een dag waar de coaches samen met Remko bespreken hoe het gaat en waar ze tegenaan lopen. Ze brengen zelf casuïstiek in om de geleerde theorie toe te passen en zo meteen op te frissen. Een deelnemer van het coachtraject vertelt over haar ervaring: “De trainingen waren een mooie basis voor verdieping. Er heerste vanaf het begin een hele vertrouwde sfeer. Het voelt erg gelijkwaardig, omdat de trainers zelf ook open zijn en casuïstiek inbrengen.” 

Na het coachtraject

De deelnemers ontvangen binnenkort hun certificaat. De opgedane kennis en gesprekstechnieken kunnen begeleiders meteen op de werkvloer inzetten. Daarnaast kunnen de coaches ook ingeschakeld worden voor een coach opdracht. Een deelnemer vertelt over wat zij meeneemt uit het traject: “Ik ben me bewuster van mezelf en anderen. Het is fijn dat je gesprekstechnieken kan inzetten en nu nog beter hebt geleerd om te luisteren. Soms mag je daarbij vertragen, bedenken waar je op reageert en wat je laat liggen. Je leert echt anders filteren.”

"Ik heb altijd een passie voor coachen gehad. Dit leek me een leuke uitdaging om mezelf verder te kunnen ontwikkelen"