Mensen met een uitdaging

De kernteams van Careflex Uitdagende Zorg ondersteunen instellingen door het hele land met de meest complexe zorg. Ze krijgen te maken vaak heel bijzondere, maar ook kwetsbare mensen. Iedere situatie is anders, ieder geval is uniek. Toch hebben al die cliënten, met al die verschillende achtergronden, diagnoses en karakters, iets belangrijks met elkaar gemeen. Het zijn mensen met een uitdaging. En daar willen wij ze bij helpen.

neem contact met ons op

Onze visie op Weet wat je zegt.

Weet wat je zegt is gebaseerd op de basis in communicatieve vaardigheden. Binnen de zorg zijn we gericht op het contact met de ander. In deze verbinding zit een groot aandeel vanuit de hulpverlening. Vertrouwen, mandaat om hulp te verlenen en continuïteit in gesprek vormen de basis voor een langdurige samenwerking met de cliënt en zijn/haar omgeving. Attitude, bewuste keuzes in communicatie en afstemming vormen hierin de basis om in gesprek te gaan over wat de ander nodig heeft. Weet wat je zegt biedt inzicht in communicatie zowel vanuit de hulpverlening als het begrijpen en aansluiten op communicatie van de ander.

“Het belangrijkste in communicatie is dat wat niet gezegd wordt.”

Doelgroep

Iedere professional die in meer of mindere mate werkt met cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag in de care. Zowel MBO, HBO als WO en zowel directe zorg als ondersteunend. Mocht je als ouder of verzorgen willen deelnemen, neem dan even contact met ons op via het contactformulier.

SKJ Accreditatie

Deze training is SKJ geaccrediteerd onder nummer: SKJ208167, 11.25 punten.

Inhoud

In deze basistraining wordt ingezoomd op communicatie als begrip en de valkuilen die hierin schuilen. Bewuste keuzes in oprechte interesse worden gekoppeld aan het inzicht in wat de ander met zijn communicatie aangeeft. De basis voor een solide hulpverleningsrelatie wordt uitgewerkt vanuit de elementen Autonomie, verbinding en competent zijn.  Deze training bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. De theoretische kant van menselijke communicatie gekoppeld aan menselijk valkuilen die belemmerend werken voor de verbinding;
  2. De basisattitude vanuit oprechte interesse;
  3. Gesprekstechnieken gericht op het inzichtelijk maken van erkenning, behoefte en verwachtingen van de ander en deze in communicatie zichtbaar te maken;
  4. Gesprekstechnieken gericht op verheldering van de daadwerkelijke last van de ander in beeld vanuit oprechte nieuwsgierigheid en deze omvormen naar de wens van de ander;
  5. Inzicht in intermenselijke communicatie binnen de hulpverlening en technieken om jezelf hierin te beïnvloeden;
  6. Gesprektechnieken gericht op motivatie vanuit de ander.

Na afloop van deze training:

  • Hebben de deelnemers inzicht gekregen in menselijke communicatie en valkuilen;
  • Hebben de deelnemers inzicht en vaardigheden verkregen in het werken vanuit oprechte interesse bij het aangaan van betrouwbare hulpverleningsrelaties.
  • Kunnen de deelnemers vanuit de juiste vraagstelling de behoefte, erkenning of verwachtingen inzetten in de verbinding met de ander.
  • Kunnen de deelnemers zichzelf beïnvloeden in hun communicatie, afgestemd op de ander.
  • Kunnen de deelnemers de elementen autonomie, verbinding en competent zijn vormgeven in hun communicatie.
  • Hebben de deelnemers inzicht in motivatie van de ander en kunnen gesprekstechnieken toepassen om vanuit deze motivatie hulp te verlenen.

Tijdsbesteding

Deze training bestaat uit 2 dagen: een hele en een halve dag. Er is geen studiebelasting voor of na de training nodig

Locatie

Deze training vindt plaats op onze Zorgcampus aan de Erasmusweg 34 in Breda.

 

Deze training wordt alleen aangeboden aan teams. Ben je geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op door het onderstaande formulier in te vullen.

Contact over de training

Ben je enthousiast en wil je met je team deelnemen aan onze training? Of wil je eerst wat meer informatie? Vul dan het onderstaande formulier in en we nemen contact met je op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.