fbpx

Mensen met een uitdaging

De kernteams van Careflex Uitdagende Zorg ondersteunen instellingen door het hele land met de meest complexe zorg. Ze krijgen te maken vaak heel bijzondere, maar ook kwetsbare mensen. Iedere situatie is anders, ieder geval is uniek. Toch hebben al die cliënten, met al die verschillende achtergronden, diagnoses en karakters, iets belangrijks met elkaar gemeen. Het zijn mensen met een uitdaging. En daar willen wij ze bij helpen.

neem contact met ons op

Basistraining: Be there

Onze visie op Be There 

De naam Be There is ontstaan vanuit de gedachte dat er zijn voor de ander het meest essentiële onderdeel vormt voor Zorgprofessionals om hulp te mogen verlenen. Be There wordt ingezet om professionals oprechte aandacht als basis mee te geven in hun bejegening richting anderen. Present zijn is veel meer dan alleen maar luisteren. Oprechte interesse, jezelf beïnvloeden en de juiste attitude, kennis en vaardigheden kunnen inzetten in het contact met de ander. Er zijn en doen wat de ander nodig heeft. Dit vormt de basis in de vertrouwensband met de ander en het mandaat vanuit de ander, om hulp te verlenen. We zijn er voor de ander en zodra het over onszelf gaat, kun je als professional niet doen wat de ander nodig heeft. Be there vormt de basis van waaruit Zorgprofessionals gastvrij, kundig en authentiek er zijn voor de ander. Met het doel om betrouwbare en oprechte verbindingen op te bouwen tussen cliënt en hulpverlener.    

Je kunt in contact pas doen wat de ander nodig heeft, als je jezelf kunt beïnvloeden.”  

Doelgroep 

Iedere professional die in meer of mindere mate werkt met cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag in de care. Zowel MBO, HBO als WO en zowel directe zorg als ondersteunend. Mocht je als ouder of verzorgen willen deelnemen, neem dan even contact met ons op via het contactformulier. 

SKJ Accreditatie 

Deze training is nóg niet SKJ geaccrediteerd. Accreditatie volgt spoedig.

Inhoud  

In deze basistraining worden de elementen vanuit menslievende bejegening en presentie omgezet naar vaardigheden, kennis en inzichten gericht op het maken van betrouwbare verbindingen. In deze training wordt gekeken vanuit vier verschillende fasen waarin verbindingen plaatsvinden. Deze worden omgezet naar de onderdelen jezelf beïnvloeden naar oprechte aandacht, de begroeting vanuit menslievende bejegening, oprechte gespreksvoering en betrouwbare afronding. Alles gericht op vaardigheden om present te zijn en een betrouwbare relatie op te bouwen voor de ander.  

Deze training bestaat uit de volgende onderdelen: 

  1. De theoretische kant van presentie en menslievende bejegening. Wat zijn de uitgangspunten en hoe gebruiken we deze in het er oprecht zijn voor de ander?  
  2. Vaardigheden om jezelf te beïnvloeden naar present zijn voor een ander. 
  3. Menslievende contact aangaan. Wat is er nodig bij de begroeting om de samenwerking te starten. Welke valkuilen zijn er en waar ligt de focus van de hulpverlener?  
  4. Gespreksvoering vanuit presentie en menslievende bejegening. Hoe kun je vanuit oprechte interesse en menslievende bejegening meerwaarde hebben voor een ander vanuit oprechte aandacht?  
  5. Regie over emotie in gespreksvoering. Hoe beïnvloed je iemands destructieve manier van gespreksvoering zonder aanvallend te zijn?   
  6. Continuïteit vanuit betrouwbare afronding. Hoe zorg je dat het einde van contact de opening voor het vervolg gaat zijn, vanuit de wens van de ander? 

Resultaat  

Na afloop van deze training:  

  • Hebben de deelnemers inzicht gekregen in de visie van Be There en wat er mee wordt beoogd; 
  • Hebben de deelnemers inzicht en vaardigheden verregen om jezelf te beïnvloeden vooraf en tijdens contact om er te zijn vanuit oprechte presentie voor de ander;  
  • Hebben de deelnemers inzicht verkregen en vaardigheden aangeleerd om passende communicatie, houding en attitude toe te passen bij aanvang, tijdens en ter afsluiting van gespreksvoering. Gericht op het realiseren van betrouwbare verbindingen;
  • Hebben de deelnemers interventies aangeleerd om destructieve communicatie vanuit menslievende bejegening om te zetten naar prettige gespreksvoering; 
  • Hebben de deelnemers gereflecteerd op hun proces en persoonlijke ontwikkeling als zorgprofessional.  

Kosten en tijdsbesteding  

  • Deze training bestaat uit drie dagdelen van 3,5 uur;
  • Mocht je als team geïnteresseerd zijn in het volgen van deze training, neem dan contact op met een van onze opleidingsmanagers Bjorn of Marianne. Zodat we samen tot praktische afspraken kunnen komen, een offerte kunnen opstellen en de training op maat aanbieden;
  • Voor een zorgprofessional kost deze training 450 euro (incl. btw) inclusief voorbereidingsmateriaal en een vergaderarrangement. Mocht je als zorgprofessional deel willen nemen in de leerlijn tot Professional in de complexe zorg, neem dan contact op met Careflex Opleiden.  

Locatie  

Deze training vindt plaats op onze Zorgcampus aan de Erasmusweg 34 in Breda. 

Inschrijven