De huidige coronacrisis met alle maatregelen zijn begrijpelijk om het virus een halt toe te roepen. Maar scholen, sportclub en opvang die beperkt open zijn of zelfs helemaal dicht, maakt het dagelijkse leven voor velen best ingewikkeld. Wat doe je als je kinderen wekenlang niet echt weg kunnen? Dat kan een flinke uitdaging zijn. Zeker als het thuis onrustig is. Als er thuis veel ruzies en spanningen zijn. Veel stress over tekort aan geld, wc papier of andere zaken. Wat als je juist elke schooldag zo blij was wanneer je kind op school zat, zodat je zelf even je rust kon pakken? Hoe kan je dan deze periode doorkomen? Wat kan je zelf doen om de weken samen thuis zo soepel mogelijk te laten verlopen en te zorgen dat het thuis veilig blijft?


Structuur is belangrijk

‘Kinderen hebben structuur nodig’ is wat je vaak hoort, maar ook volwassenen zijn gebaat bij structuur. Structuur geeft namelijk rust, duidelijkheid en een gevoel van controle. Deze controle maakt het leven duidelijk en voorspelbaar. Door de herhaling weet je wat er gaat komen. Dit geeft overzicht en je weet wat er van je verwacht wordt. Doordat dit zelfvertrouwen en rust geeft, hebben kinderen de ruimte om zich te kunnen ontwikkelen. Als alle dagelijkse handelingen vertrouwd zijn, kan het kind zijn energie richten op groei en ontwikkeling.

Bied kaders
Het is bijna onmogelijk om kinderen aan hetzelfde schema te houden als tijdens de schooldagen. Maar wat wel kan helpen is om je kind bepaalde kaders te bieden. Bijvoorbeeld:
• Een dagschema
• Altijd dezelfde tijden voor pauzes
• Duidelijke afspraken over schermtijd
• Huishoudelijke taken verdelen
Wat helpt is om dit dagschema op een zichtbare plek in huis te plakken. Op de kast, koelkast, kamerdeur of bij de eettafel. Hiermee geef jij je kind en jezelf houvast voor wat hij/zij kan verwachten en ook wat er van hem/haar wordt verwacht.

Maak afspraken
In deze periode zit je vaker bij elkaar. Hierdoor kan er thuis zomaar meer stress, ruzie of andere spanningen zijn. Het kan zo zijn dat er soms zelfs geslagen wordt. Dit wil je voorkomen en dit kun je doen door afspraken met elkaar te maken:
• Bespreek de dag. Dit doe je aan het begin en aan het einde van de dag. Stel een aantal vragen: Hoe ziet de dag er uit? Waar moet op gelet worden? Hoe de dag is verlopen? Wat is gelukt en ging goed? Wat zou morgen beter moeten?
• Ventileren. Zorg ervoor dat iedereen iemand heeft om te kunnen ventileren. Je zit momenteel vaker bij elkaar dus bel eens iemand om te vertellen hoe het met je gaat en waar je last van hebt.
• Een eigen plek. Geef jezelf en de kinderen een plek waar je iets voor jezelf kunt doen en accepteer deze ruimte. Zorg ervoor dat iemand even op zichzelf kan zijn en zich terug kan trekken.
• Veiligheid. Opgelopen spanning kan tot onveilige situaties leiden. Maak daarom afspraken met naasten. Waar jij en/of je kind terecht kunnen als het uit de hand loopt. Je kunt, wanneer er dreiging van geweld is, ook altijd Veilig Thuis bellen om te overleggen en mee te denken over de veiligheid. Dit kan ook anoniem.
Gaat het nu echt mis? Bel de politie!

Download hier de PDF van dit artikel